נוכרייה (OUTLANDER) במעגל האבנים

בשבועות האחרונים מסעירה את חובבות ז'אנר הפנטזיות והרומנטיקה בארה'ב וברשתות החברתיות סידרה חדשה בשם OUTLANDER המבוססת על סדרת ספריה של דיאנה גבלדון הנושאת את אותו שם או בתרגום לעיברית "נוכריה".



הספר הראשון בסדרה שגם נקרא "נוכריה" נפתח בשנת 1946 עם סיום מלחמת העולם השנייה, אז יוצאים קלייר ופרנק רנדל לירח דבש שני בסקוטלנד, לאחר שלא נפגשו כחמש שנים במהלך המלחמה, שבה שירתה קלייר כאחות צבאית בצרפת, ופרנק כקצין מודיעין במטה הצבא בלונדון.

באחד הימים, בעוד פרנק, היסטוריון באוניברסיטה, חוקר את שורשיו המשפחתיים, קלייר הולכת למעגל אבנים קדום, נוגעת באחת האבנים ונשאבת חזרה בזמן 200 שנים, לתקופה הסוערת של מרד הסקוטים באנגלים ובהתקוממות ההיילנדס בסקוטלנד, שהסתיימה בקרב הטראגי של CULLODEN.
במסעה בזמן נאלצת קלייר לבחור האם לחזור למאה ה-20 או להשאר עם אהובה החדש מהעבר ג'יימי פרייזר.

הסדרה נוגעת בהיסטוריה הסוערת של סקוטלנד ובתרבות הייחודית של ההיילנדס ובאמונות והסיפורים המיסטיים שאופפים את מעגלי האבנים הקדומים.

מעגל האבנים המפורסם ביותר בעולם הוא סטונהנג' בדרום אנגליה אבל הוא בהחלט לא היחיד. גם אנחנו בארצנו הקטנה זכינו במעגל אבנים משלנו – רוג'ום אל הירי שברמת הגולן.
בסקוטלנד בלבד יש כ-13 מעגלי אבנים. רובם מתוארכים לתקופה הניאוליתית המאוחרת ותקופת הברונזה הקדומה ומעריכים שנבנו בין השנים 3300 עד 900 לפני הספירה הנוצרית.
ייעודם המדויק של מעגלי האבנים אינו ידוע ויש חוקרים המעריכים כי נבנו כאתרי קבורה קדומים או למטרות פולחן דתי ועריכת טקסים דתיים וכי היו בשימוש רק למטרה זו.

בספר ובסדרה, הסופרת דיאנה גבלדון מתארת מעגל אבנים בשם CRAIGH NA DUN  שנמצא ליד העיר INVERNESS. במציאות אין מעגל אבנים כזה וחושבים שהסופרת קיבלה את השראה ממעגל האבנים שנמצא ליד CALLANISH על האי לואיס במערב סקוטלנד.
האתר שמצולם בסדרה נבנה מחומרים מודרניים במיוחד עבור הסדרה.
כפי שמתואר בספר ובסדרה, קלייר מגיעה פעם ראשונה למעגל האבנים בשעות הלילה ורואה קבוצת נשים שמבצעות פולחן כלשהו ורוקדות ריקוד מכושף סביב האבנים. כשהיא מגיעה פעם שנייה באור יום, האיזור שומם אבל היא שומעת קולות חזקים שבוקעים מהאבן הגדולה ביותר במעגל.


התיאורים הללו מבוססים על אגדות וסיפורים מהמיתולוגיה הסקוטית שנקשרו באבנים וסלעים במקומות שונים במדינה ועל תופעות על טבעיות שמיוחסות למקומות אלו.
למשל על האי סקאיי (SKYE) אומרים שברגע שדרכו רגליך על אי זה, כוח חזק מושך אותך ואינו מרפה עד כי אתה חש שבוי. האם זה רק יופיו יוצא הדופן של האי שתופס את הנשמה או אולי כוח הפיות והשדים שמסופר כי שוכנים באי?
במקומות אחרים מספרים שנשמעים קולות נגינה לא טבעיים, יללות ובכי עזים, רוחות רפאים של יצורים שונים וכמובן מעגלי פיות ומוסיקה שמיימית.



אין ספק שסקוטלנד משמשת ככר פורה לסיפורי פנטזיה והסדרה שצולמה כולה בסקוטלנד, עושה שירות נהדר לארץ נפלאה זו.

אז לפני הטיול הבא שלכם לסקוטלנד, תקראו את הספר "נוכריה" או תצפו בסדרה וגם אתם תתמכרו לתרבות ולנופים של המדינה הקסומה הזו.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?