וויקינגים - פוסט 3

 בשנים האחרונות שודרו בערוצי הטלוויזיה השונים, 2 סדרות שעוסקות בוויקינגים. הראשונה היא כמובן הוויקינגים (Vikings) בהפקת ערוץ ההיסטוריה. הסדרה השנייה הייתה The Last Kingdom שמתמקדת בפשיטות ובהתיישבות הוויקינגית באנגליה.

הסדרה הוויקינגים שזכתה לפופולריות רבה עוקבת אחר כמה גיבורים וויקינגים. הסדרה סובבת סביב הגיבור הראשי ראגנר לות'ברוק ובני משפחתו. למרות שעלילת הסדרה היא פיקטיבית, הרי שהיא מבוססת על שמות אמיתיים ואירועים שבחלקם הגדול אכן התרחשו.

Vikings TV Series


למרות שהוויקינגים לא השאירו אחריהם חומר כתוב, אנו יכולים היום לשחזר את תקופתם בעיקר באמצעות כתבי יד שנכתבו לאחר תקופתם, לאחר שהנצרות התקבעה כדת העיקרית בארצות סקנדינביה. השפה הלטינית שהתקבלה בסקנדינביה שימשה את אנשי הדת לעלות על הכתב את סיפורי הוויקינגים. מקורות נוספים הם של אנשי דת והיסטוריונים מהמדינות בהן פעלו הוויקינגים. המקורות העיקריים ללימוד קורותיהם הן הסאגות האיסלנדיות – סדרת סיפורים ואגדות שנכתבו על ידי נזירים איסלנדיים במאה ה – 13 ומספרים את סיפורי הוויקינגים, מערכת האמונות שלהם, מסעותיהם וכיבושיהם. הסאגות האיסלנדיות הן המקור לשמות הדמויות והגיבורים העיקריים ומעשיהם. הצלבה היסטורית בין הסאגות האיסלנדיות שרובן נכתבו כאגדות לבין מקורות אחרים, נותנת תמונה ריאלית יותר לפועלם של הוויקינגים.

בפוסט זה ברצוני להתמקד ברולו - Rollo. בסדרה הוויקינגים. רולו הוא אחיו של ראגנר לות'ברוק למרות שבמציאות לא הייתה ביניהם שום קירבה משפחתית וכנראה שאך לא הכירו בכלל אחד את השני.

Rollo in The Vikings

רולו שכנראה נקרא רולף גאנגר, נולד באמצע המאה ה – 9 בנורבגיה או בדנמרק. הוא עולה על דפי ההיסטוריה לראשונה כאשר שמו מוזכר כלוחם שהוביל כוח ויקינגי במצור על פריז בשנים 885-886.לאחר שהשתתף בפשיטות במקומות שונים כמו סקוטלנד, אנגליה ופלנדריה, כאשר הוא בגיל מבוגר יחסית, כובש רולו שנודע בכינויו "ההולך" את העיר רואן על גדול נהר הסיין בשנת 887. רולו כונה ההולך כי היה גדול כל כך שאף סוס לא יכול היה לשאת אותו על גבו.

לאחר מצור כושל של הוויקינגים על העיר שארטר, ומכיוון שהמלך שארל השלישי המכונה "שארל הפשוט" רצה לפייס את הוויקינגים הפולשים לארצו הוא הציע לרולו ואנשיו טריטוריה בצרפת בתמורה להפסקת הפשיטות, והגנה על ארצו של המלך שארל. בשנת 911 נחתם הסכם בין הצדדים בעיר ריימס בצפון צרפת. רולו התחייב להתנצר, להישבע אמונים למלך צרפת ולהגן על צרפת מפני וויקינגים אחרים. בתמורה הוא קיבל אדמות ממערב לפריז, סביב העיר רואן על גדות נהר הסיין, אדמות שהוכרו כדוכסות עצמאית. מספרים שרולו, שהיה צריך לנשק את רגלו של המלך לאות נאמנות, חמד לצון והרים את רגל הכיסא עליו ישב המלך והפך אותו אחורה על גבו.

Rollo Grave, Rouen Cathedral


כך הוקמה נורמנדי – ארצם של אנשי הצפון. רולו קבע את בירת הדוכסות שלו ברואן שם הוא גם קבור בקתדרלת רואן (מת בשנת 928 או 933). הוא פנה לשפץ את הכנסיות והמנזרים אותם שרף ובזז במהלך הפשיטות הרבות. וכמובן היה ראש שושלת מכובדת של דוכסי נורמנדי ומלכי אנגליה. נינו הגדול היה וויליאם הכובש (1028 –(1087, דוכס נורמנדי שכבש את אנגליה, איחד את ממלכותיה השונות והפך להיות מלך אנגליה הראשון.

Rouen Cathedral, Normandy, France


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?