השלד במגרש החנייה

 

בקיץ של 2012 קבוצת חוקרים של אוניברסיטת לסטר החלו לחפור במגרש חנייה בעיר.

הרבה גבות הורמו לגבי מטרת החפירות אך החוקרים חיפשו שרידים מיוחדים. שרידים של מלך.

 

 

המלך הוא ריצ'ארד השלישי. המלך ריצ'ארד נהרג בקרב בוסוורת' ב-22 באוגוסט  1485 שנערך בין בית יורק אליו השתייך המלך ובין בית לנקסטר בראשות הנרי טיודור שהפך אחר כך למלך הנרי השביעי, מייסד שושלת טיודור ואביו של הנרי השמיני. המלך היה בן 32 במותו.

 

 

הקרב הזה סימל את סיום מלחמת השושנים באנגליה שנמשכה כ-30 שנים בין השנים 1455 ו- 1485 והיתה מאבק על המלוכה באנגליה בין שתי שושלות - בית לנקסטר שסמלו היה השושנה האדומה, לבין בית יורק, שסמלו היה השושנה הלבנה.

זו גם היתה הפעם האחרונה שבה מלך אנגלי נופל בשדה הקרב.

 

 

ריצ'ארד השלישי הספיק למלוך רק שנתיים אך זכה לתדמית בעייתית שאף הונצחה ע'י וויליאם שייקספיר במחזה הנושא את שמו. שייקספיר תיאר אותו כגיבן בעל יד מעוותת ומשותקת, וזאת בתקופה שבה מום חיצוני היווה סימן מובהק לפגמים פנימיים.

אך עלינו לזכור שהיסטוריה היא האמת של מי שכותב אותה, וההיסטוריה של ריצ'ארד השלישי נכתבה מאוחר יותר בתקופה בה אויביו ישבו על כס המלוכה (שושלת טיודור).

לריצ'רד יוחסו פשעים רבים ומגוונים, החל מניסיון לגילוי עריות עם אחייניתו, דרך ההכרזה על אמו כזונה לצורך הכרה באחיו כממזר וקבלת הירושה, וכלה ברציחת שני אחייניו, המלך אדוארד החמישי בן ה-12, ואחיו בן התשע, דוכס יורק. מיוחסות לו רציחתם במו ידיו של שני מלכים שקדמו לו, רציחות נוספות של אצילים רבים, כפיית נישואין (ולמעשה אונס) על אלמנת אחד מקורבנותיו, ופשעים רבים אחרים.

מחקרים היסטוריים מאוחרים יותר מנקים אותו מפשעים אלו.

כחלל שנפל בשדה הקרב לא זכה המלך לקבורה מכובדת. אויביו התעללו בגופתו ולבסוף קברו אותו בכנסייה קטנה בעיר לסטר (היום מגרש חנייה).

 

 

השלד שנמצא עבר בדיקות גנטיות ובדיקות שונות וזוהה מעל לכל ספק כשלדו של המלך. פצעי הקרב כפי שתוארו בכתובים תאמו את הממצאים בשלד כמו גם העקמת שממנה סבל המלך. כמו כן מצאו החוקרים שהמלך סבל מתולעים במעיים על שום ביצי התולעים הרבות שנמצאו ליד שלדו.

 

 

אך בכך לא תם מסעו של המלך המובס. צאצאיו הרחוקים למשפחת פלאנטג'נט פנו בשנה האחרונה לבית המשפט הגבוה באנגליה בטענה שכנצר לבית יורק על המלך להיקבר בקבורה מלכותית במינסטר של יורק. מועצת העיר לסטר טענה שמכיוון שהוא היה קבור כבר בעיר ומכיוון שמועצת העיר ואוניברסיטת לסטר נשאו בהוצאות הרבות שהיו כרוכות שמציאתו וזיהויו של המלך, יש להעניק לו קבורה הולמת בקתדרלה בעיר. ברור שקברו החדש של המלך ימשוך מבקרים רבים ויביא להכנסות יפות.

 

 

שבוע שעבר (23 במאי 2014) פסק סופית בית במשפט שהמלך ריצ'ארד השלישי יובא למנוחתו האחרונה בקתדרלה של לסטר.

הכנות לטכס הקבורה המלכותי שיערך במהלך שנת 2015 כבר יצאו לדרך. יש כבר מי שעובד על כתר מלכות חדש ורישומים לארון הקבורה ולאנדרטה של המלך האבוד שנמצא במגרש החנייה.

 

 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?