Keep Calm and Carry On


בזמנים הפרועים בהם אנו חיים עכשיו (מלחמות, התגברות השנאה, מצב כלכלי לא פשוט וכ"ו) אין דבר יותר מעודד מאשר להיתקל בסיסמא "Keep Calm and Carry On" בכל מקום.


הסיסמא מופיעה במספר אינסופי כמעט של גרסאות ומודפסת על חולצות, ספלי קפה וכמעט כל דבר אפשרי אחר. כאשר גם בני שמעצב חולצות טישירט החל להשתמש בסיסמא זו, החלטתי לחקור את מקורה ואיך פתאום צצה לחיינו.  

כמו כמעט כל המצאה חשובה, גם סיסמא זו נוצרה בבריטניה בימים של תחילת מלחמת העולם השנייה. השנה היא 1939 וממשלת בריטניה מחליטה על הקמת משרד חדש, משרד ההסברה שיהיה אחראי על הפצת מידע ותעמולה לאזרחי הממלכה הבריטית. המשרד מחליט להפיק מספר כרזות שירימו את מורל האזרחים המודאגים מהמלחמה שבפתח.
הוחלט שכל הכרזות יודפסו על רקע של צבע אחיד ובולט, ישאו את כתר המלך גו'רג' השישי בראש הכרזה ויכתבו בפונט פשוט.

2 הכרזות הראשונות כללו את הסיסמאות:
  Your Courage, Your Cheerfulness, Your Resolution will Bring Us Victory
"האומץ, העליצות והנחישות שלכם יביאו לנו את הניצחון"


 Freedom is in Peril "החירות בסכנה"





הכרזות נתלו בתחנות הרכבת התחתית בלונדון, על חלונות ראווה ועל לוחות מודעות בכל רחבי המדינה.
הכרזה השלישית Keep Calm and Carry On  הודפסה בכמות של כשני מיליון עותקים והתכנון היה להפיץ אותה במקרה של פלישה קרקעית של כוחות גרמניים לבריטניה. הדבר כידוע לא קרה והכרזה נגנזה. בשנת 1946, בסוף המלחמה, נגרסו כל הכרזות שהודפסו ושימשו למיחזור.

איך בכל זאת התגלתה הכרזה מחדש? כמעט 60 שנים לאחר שהודפסה לראשונה התגלה עותק של הכרזה ע'י סטיוארט מנלי, בעל חנות לספרים משומשים מצפון אנגליה בערימת ספרים ישנים שהוא רכש במכירה פומבית.  הוא מסגר את הכרזה ותלה אותה ליד הקופה שם היא מיד הפכה לסנסציה.

עם הזמן וככל שהתלהבות הלקוחות גברה, החל מנלי להדפיס העתקים של הכרזה המקורית ולמכור אותם. עותקים נוספים נמצאים בארכיב הלאומי ובמוזיאון המלחמה בלונדון.

בשנת 2011, הגישה חברה בשם " Keep Calm and Carry On" בקשה לרישום בעלות על הסיסמא בשוק האירופי המשותף לאחר שבקשה דומה שהוגשה בבריטניה נכשלה. הבקשה עדיין נידונה במוסדות האירופים למרות ההתנגדות העזה מסביב מכיוון שפריטים שנושאים את הסיסמא נמכרים כבר כמה שנים.


עד שסוגייה זו תיפתר, נמשיך אנו להנות ממגוון הגרסאות לה זכתה הסיסמא המקורית. מה חבל שהוגה הכרזה נותר אלמוני. 

מקורות: 
WIKIPEDIA
 http://www.keepcalmandcarryon.com//
תמונות מגוגל. 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?