הקרקס האנושי וצילומי עירום שמסעירים את הרשת

בשבועות האחרונים מסעירים צילומי העירום של קים קרדשיאן את הרשת.
קרדשיאן משתמשת בנתוניה הטבעיים על מנת לקדם את עצמה וכבר הצליחה להפוך לסוג של סלב, בעיקר בגלל הצילומים הפרובוקטיביים שהיא דואגת לשחרר לאויר מידי כמה חודשים במקצוענות של מומחה שיווקי.

אך הקרקס התקשורתי סביב גופה, או יותר נכון, החלק האחורי של גופה של גברת קרדשיאן כבר קרה בעבר סביב גברת אחרת בנסיבות קצת יותר מצערות.


לפני כמאתיים שנים, תמונה דומה הוצגה לפני הקהל האירופי המדושן וגרמה גם לסקנדל עולמי נרחב.
במרכז הקרקס האנושי עמדה שרה "שרטייה" בארטמן (Sarah 'Saartjie' Baartman)שנולדה לקהילה בשם קוסיאן (Khoisan ), ילידים מהפינה הדרום מזרחית של דרום אפריקה של היום, באיזור הידוע בשם הקייפ המזרחי.
בני השבט, שאנשי המערב קראו להם בשם הוטנוטים או בושמנים, היו שבט של מלקטים-ציידים, היו התושבים המקוריים של האיזור וסבלו מהתפשטות הקולוניאליות המערבית ומפלישה של שבטים אחרים שהגיעו ממרכז אפריקה.  אחד המאפיינים הגופניים שלהם התאפינו בעיניים מלוכסנות קמעה ואחוריים בולטים שהתפתחו בעיקר בתקופות של מחסור במזון והיוו מאגר שומן שעזר להם לעבור את עיתות הרעב.

ההבדלים החיצוניים הללו שימשו את האירופאים על מנת להדגיש את השוני בינם לבין הילידים ולקטלג אותם כגזע נחות ופרימיטיבי.
שרה נולדה בשנת 1790. איזור המגורים של שבטה סבל ממלחמות ממושכות ופלישות בלתי פוסקות של שבטים זרים והרפתקנים מערביים שהגיעו מקייפטאון. ארוסה ואביה נהרגו באחד העימותים והשאירו אותה חסרת בית וחסרת הגנה. מעט ידוע על חייה באותה תקופה, אך היא הגיעה לקייפטאון ושימשה כעובדת בית (מילה מכובסת לעבד) בביתה של משפחה אירופית מכובדת בעיר. למרות שהיתה נמוכה יחסית, רק 140 סמ', היה זה ישבנה שמשך את תשומת הלב של האירופאים וכך מצאה את עצמה שרה, נלקחת ללונדון בשנת 1810, כשפחתו של דר' אלכסנדר דאנלופ, רופא צבאי על מנת להציגה על הבמה כסוג של "פריק שואו".

שרה ברטמן הוצגה כ"וונוס ההוטנטוטית" ועלתה לבמה באיזור סנט ג'יימס, היום איזור המועדונים הלוהט של לונדון. כדי להתאים לקלישאות של החיים באפריקה התפאורה שנבנתה על הבמה היתה של ג'ונגל אפריקאי פראי.
הפרסומות בעיתונים כינו את שרה כסנסציה הבאה, הוונוס האפריקאית. מכל אורח למופע גבו 2 שילינג, סכום מכובד במונחים של היום.


שרה ברטמן הועלתה על הבמה לבושה בבגד צמוד מאוד שהבליט את חמוקיה ומחרוזת מקליפות של ביצי יען שלא הסתירה את פיטמותיה. השמועות שנפוצו בחברה האנגלית שנשות אפריקה "הגבריות" אהבו לעשן, שימשו על ידי המארגנים על מנת לתקוע מקטרת דולקת בפיה של שרה. הופעתה על הבמה הפכה מהר מאוד לסנסציה, אנשים צבטו אותה על מנת לברר שאחוריה אכן אמיתיים וסופר על ג'נטלמן אחד שדקר אותה במקל ההליכה שלו ממש כאילו היתה מוצג במוזיאון. היא הוצגה כהיפוך המושלם לאישה אירופאית ענוגה.

כמה אירוני שכמה שנים מאוחר יותר, במסגרת התפתחות האופנה, החלו נשות המערב ללבוש מתקן מיוחד מתחת לחצאיות שלהן שהבליט את חלקן האחורי ומחוך על מנת להבליט ולהגדיל את השידיים. חוקרים היום טוענים שאופנה זו התפתחה בעקבות הופעותיה של שרה ברטמן.


לאחר כמה שנים היא הפכה לסוג של סלב מקומי ושימשה כסמל לניצול על רקע גזעי ומיני.


אבל גם הקמפיין נגד גזענות לא הצילו אותה. היא נמכרה לאיש עסקים צרפתי שהציג אותה לראווה בצד השני של התעלה. שרה ברטמן נפטרה בדצמבר 1815 והשמועות אומרות שמתה מעגבת ואלכוהוליזם.

לאחר מותה, איברי המין שלה הוצאו ממקומם וגופתה נשמרה בפריז. רק בשנת 2002 הוחזרו שרידיה לדרום אפריקה לקבורה מסודרת.
מקום מרוחק בעמק העליון של נהר Gamtoos נבחר לאתר מנוחתה האחרונה של שרה ברטמן. על קברה הונחה מצבה הנושאת שיר על דרכה האחרונה:
'I have come to take you home, where the ancient mountains shout your name.
I have made your bed at the foot of the hill, your blankets are covered in buchu and mint, the proteas stand in yellow and white – I have come to take you home where I will sing for you for you have brought me peace,’



כמובן שתמונות העירום של קים קרדשיאן לא דומות למקרה של שרה ברטמן בעיקר כי הגברת הצעירה צילמה את התמונות מרצונה החופשי אך למרות זאת גם היום כמו במאה ה-19, יצר המציצנות עדיין מנחה את הקהל הרחב.


נערך ותורגם ע'י רחל נווה מה-DAILY MAIL

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?