האם זו הייתה יכולה להיות מלכת סקוטלנד הבאה?

במהלך קמפיין משאל העם לעצמאות של סקוטלנד בחודש ספטמבר 2014, איימו האנגלים כמה פעמים שהם לא יתירו לסקוטלנד להישאר תחת שלטון בית המלוכה הבריטי, בית ווינדזור. אם כך היה באמת קורה, ואם הסקוטים היו רוצים להישאר תחת שלטון מלוכני הם היו צריכים לחפש להם מלך אחר.

בית סטיוארט

מאז ומעולם שלטו מלכים בסקוטלנד ובית המלוכה המפורסם ביותר הוא בית סטיוארט ששלט בסקוטלנד משנת 1371 (המלך רוברט השני). המלכים המפורסמים מבית זה הם מרי מלכת הסקוטים שהוצאה להורג בידי בת דודתה אליזבת הראשונה מלכת אנגליה בשנת 1587  והיא בת 44 בלבד. בנה, המלך ג'יימס השישי של סקוטלנד היה זה שירש את כסאה של אליזבת הראשונה, "המלכה הבתולה" , איחד את 2 בתי המלוכה של אנגליה וסקוטלנד והפך להיות המלך ג'יימס הראשון של אנגליה. נכדו, המלך צ'ארלס השני היה זה שבנה את לונדון מחדש לאחר השריפה הגדולה בשנת 1966.
אחרון הבנים לבית סטיוארט היה צ'ארלס אדוארד סטיוארט, הידוע יותר בשם THE YOUNG PRETENDER או BONNIE PRINCE CHARLIE שמרד באנגלים במאה ה-18 על מנת להחזיר את כס השלטון למשפחתו. המרד הזה היה כשלון חרוץ והוא הנציח את שלטון האנגלים בסקוטלנד למאות הבאות.

אז האם בימינו נשארו עדיין צאצאים חיים לבית סטיוארט שהיו יכולים לטעון לכתר המלוכה בסקוטלנד?

אחד הצאצאים הידועים החיים עדיין כיום הוא פראנץ, דוכס באווריה, צאצא ישיר לבתו הצעירה של המלך צ'ארלס הראשון, הנרייטה. בגיל 81 פראנץ הבהיר כמה פעמים בראיונות לעיתונות שאין לו כל טענה לכתר באנגליה או סקוטלנד.

הצאצא השני, או יותר נכון צאצאית, נפטרה בשיבה טובה בגיל 88 בחודש נובמבר 2014. בכך כנראה הקיץ הקץ על בית סטיוארט.

מי היתה צאצאית זו?

הדוכסית ה-18 של אלבה, דוניה מאריה דל רוסריו הייתה האישה בעלת מספר תארי האצולה הגדול ביותר בעולם (לפי ספר השיאים של גינס, עם יותר מ- 40 תארי אצולה שונים שקשורים לשמה, וללא ספק אחת הנשים העשירות ביותר באירופה כולה אם לא בעולם בכלל.
שמה המלא של הדוכסית הוא:
 Doña María del Rosario Cayetana Fitz-James Stuart y Silva, 18th Duchess of Alba de Tormes, Grandee of Spain..
כמי שהובילה את אחת מששושלות האצולה הוותיקות באירופה, שושלת אלבה שמתקיימת כבר 539 שנים, הדוכסית הייתה אחד האנשים הבודדים בעולם שלא חייב לכרוע ברך לפני האפיפיור.

הונה העצמי של הדוכסית כלל אדמות, ארמונות ואחוזות וכן אוסף נדיר של יצירות אומנות וספרים שערכו הכולל מוערך בסכום של 2.8 מיליארד יורו. מספרים על הדוכסית שהייתה יכולה לחצות את ספרד לאורכה ולרוחבה מבלי שכף רגלה תדרוך מחוץ לשטח אדמותיה אפילו פעם אחת.
אוסף האומנות של הדוכסית כלל את המפה הראשונה של אמריקה שנחתמה בידי כריסטופר קולומבוס, ועותק מהמהדורה הראשונה של הספר "דון קישוט" שכתב מיגואל סרוונטס. כמו כן הכיל האוסף ציורים רבים של ציירים מפורסמים כמו גויה, וולאסקז ורמבראנט.  

הדוכסית מאלבה בחתונתה הראשונה בשנת 1947

בשנת 2011, בגיל 85 היא נישאה בפעם השלישית לאלפונסו דיאז שהיה צעיר ממנה ב-24 שנים והיה פקיד ממשלתי ללא שום תואר אצולה. נישואיה אלה עוררו התנגדות עזה מצד ששת ילדיה ועל מנת להתגבר על התנגדותם, היא חילקה את רכושה בין הילדים והנכדים עוד בחייה.
הדוכסית רוקדת פלמנקו בחתונתה השלישית בשנת 2011

בין שאר קשרי המשפחה של הדוכסית אפשר למצוא גם את משפחת צ'רציל (ווינסטון) מאנגליה. את שנות ילדותה בילתה בלונדון שם חלקה צעצועים עם המלכה אליזבת.

הדוכסית האקסטרווגנדית נהגה לאחר שועי עולם בארמונותיה בספרד ובין אורחיה הקבועים היו אודרי הפבורן, אליזבת טיילור וג'קלין קנדי אונסיס. היא נהגה לענוד צמידי חרוזים על ידיה ורגליה וחיבבה במיוחד גרבי רשת. בחתונתה האחרונה, בעודה בת 85 יצאה בריקוד פלמנקו סוער.

בשנים האחרונות פניה עוצבו (ואולי נהרסו) בעקבות ניתוחים פלסטיים רבים שעברה.

דמות צבעונית זו כאמור הלכה לעולמה בגיל 88 וסקוטלנד איבדה את הצאצא האחרון לבית סטיוארט.
טכס ההשכבה של הדוכסית בבית העירייה של סביליה


(תורגם ונערך ע'י רחל נווה מתוך ה-DAILYMAIL. 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?