סיפורי טירות .... מסקוטלנד !!!

סקוטלנד ! 
מה הדבר הראשון שעובר במחשבתכם כשאתם שומעים את השם הזה?
וויסקי? חמת חלילים? גברים בחצאית? אנשים קמצנים? ג'ינג'ים?
כל התשובות נכונות.
כשלי אומרים סקוטלנד, המראה הראשון שעובר לי בראש הוא דווקא של טירה קסומה ונטושה שעומדת על חוף אגם קסום מוקפת הרים מושלגים.

Stalker Castle


 אני פותחת סדרה חדשה של סיפורי טירות וכל פרק יסקור טירה מפורסמת אחרת בסקוטלנד. אבל כדי להבין למה יש כל כך הרבה טירות דווקא בסקוטלנד, נתחיל מההקדמה:

בסקוטלנד יש יותר מ-3000 טירות. חלקן עתיקות יותר או פחות, חלקן נטושות ועזובות, אחרות משמשות כמוזיאונים ואחדות עדיין מיושבות ויש גם כאלו שעומדות למכירה.

כל טירה מסתירה בין חומותיה סיפור מופלא על ההיסטוריה המרתקת אך גם הסוערת והאלימה של מדינה זו. 

טירות סקוטיות – ההתחלה.....

סקוטלנד היא ארץ עתיקה ועשירה בהיסטוריה. חייבים לחזור רחוק בזמן כדי לפגוש את המתיישבים הראשונים שהגיעו לפני כ-9000 שנים .
כמובן שטירות לא היו אז ועברו עוד כמה אלפי שנים עד שהאנשים תושבי המקום החלו לבנות בקתות פשוטות מעץ או אבן ומקום מגורים ועזבו את המערות ששימשו להם למגורים עד עתה.
כדי למצוא מבצרים, אומנם פרימיטיביים אך עדיין מבצרים, עלינו לנוע בזמן עוד כ-3000 שנים קדימה.
הטירה הקדומה ביותר שעדיין עומדת היא מהמאה ה-12 ונבנתה בערך בזמן הפלישה הנורמנית לסקוטלנד, זוהי טירת Aberdour במחוז  Fife.

אז למה יש בסקוטלנד כל כך הרבה טירות?

בהתחשב בכך שסקוטלנד היא ארץ קטנה יחסית זו שאלה מתבקשת מאליה, אך היא קשורה בקשר ישיר להיסטוריה המיוחדת של ארץ זו.
סקוטלנד היא מדינה בעלת עבר עקוב מדם שידעה פלישות רבות מצד אויבים אכזריים כרומאים, נורמנים, וויקינגים ועד למאה ה-18 הייתה מעורבת בקונפליקטים בלתי פוסקים עם השכנה מדרום – אנגליה.
חלק מהטירות נבנו במקומות בהם עמדו בעבר מנזרים או מבנים מבוצרים אחרים אך רוב הטירות נבנו מתוך צורך צבאי ולכן אפשר למצוא אותם במקומות ייחודיים ומרהיבים ביופים.
אפשר למצוא טירות במקומות מוזרים כמו קצה צוק שמי האוקיינוס מכים בסלעיו, על אי שיושב בנקודת מפגש של 3 אגמים, על פסגת סלע וולקני עתיק צופה על עמקים רחבים או על צלע הר מושלג. מיקומי הטירות נבחרו בקפידה ע'י הסקוטים הערמומיים.
INVERLOCHY CASTLE


הטירות הסקוטיות קשורות גם לסדר החברתי המיוחד ששרר הסקוטלנד עד המאה ה-18.
השבטים הסקוטיים – THE CLANS ומשפחת המלוכה.
כל שבט בנה טירה ששימשה כמקום מגוריו של ראש השבט ה-LAIRD ומשפחתו. בעקבות אלימות ועוינות ששררה בין השבטים השונים, לרוב הטירות עברו מיד ליד ומשבט לשבט.
בנוסף שימשו הטירות גם כמקום מחבוא ומקלט למלכי סקוטלנד ומנהיגים פוליטיים כמו רוברט ברוס, וויליאם וואלס (לב אמיץ), מרי מלכת הסקוטים ורבים אחרים.
כיום, אחדות מן הטירות שתוחזקו ושומרו לאורך השנים עדיין משמשות בית לאצולה המקומית, לראשי שבטים מסוימים או בתים בהם נולדו וגרים אחדים מבני משפחת המלוכה הבריטית.
EDINBURGH CASTLE


כך, למרות שרוב הטירות בסקוטלנד נבנו בן המאה ה-11 עד המאה ה-14 (לפני כאלף שנים), הן מוכיחות את עצמן כמבנים עמידים וחזקים בדיוק כפי שבעליהן הקדומים התכוונו שיהיו, ועדיין עומדות גאות וזקופות ומהוות עדות אילמת לעבר המרתק של סקוטלנד וכמובן גם לאומץ הלב ואהבת המסורת שעדיין פועמים שלב כל אזרח סקוטי כיום. 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?