סיפורי טירות - טירת DOUNE

כפי שהבטחתי שבוע שעבר בהקדמה לסדרת הטירות שלי, אביא פעם בשבוע סיפור של טירה כלשהי בסקוטלנד. כמובן שלא אוכל לסקור את כל הטירות הקיימות ( 3000 טירות, זוכרים? ) אבל אביא בפניכם את היפות ביותר, השמורות ביותר והמתוירות ביותר. כאלו שיש יותר מסיכוי סביר שתבקרו בהן בטיול הבא שלכם לסקוטלנד.

אז נתחיל. והפעם טירת דון      DOUNE CASTLE
כמו שיש סלבס בעולם הבידור, כך יש מקומות בעולם שמצולמים ללא הפסקה. מקום שכזה היא טירת .DOUNE 
הטירה שימשה לראשונה כרקע לסרטם המצליח של חבורת מונטי פייטון בשנת .1975 בסצינות השונות שימשה הטירה כטירת אנתרקס, טירת סוואמפ וקמלוט האגדית. האולם הגדול של הטירה גם שימש לצילומי סצינות אבירי השולחן העגול בסרט.


טירת DOUNE   שימשה גם לצילומי הפיילוט של משחקי הכס (סדרה שצולמה לבסוף בצפון אירלנד), ולאחרונה קנתה הטירה שוב את שמה כששימשה כטירת ליאוך (LEOCH CASTLE ) בסדרה המדוברת מבית SONY המבוססת על סדרת ספריה של הסופרת האמריקאית דיאנה גבלדון – OUTLANDER או כפי שתורגמה בערוץ הלווין הישראלי – "זרה" (הספרים תורגמו לעברית תחת השם "נכרייה").
מלבד היותה הכוכבת בסרטי קולנוע או סדרות טלויזיה, הטירה כיכבה כבר במאה ה-19 בספרו הראשון של הסופר הלאומי הסקוטי, סיר וולטר סקוט, ווברלי (Waverley) בתור המקלט של גיבור הספר אדוארד ווברלי.


טירת DOUNE  נמצאת במחוז סטירלינג כ-13 ק'מ מהעיר סטירלינג ממש בפתח איזור ההיילנדס הסקוטים. הטירה שנבנתה במהלך המאה ה- 14 ע'י רוברט סטיוארט, הדוכס מאלבני והעוצר של בית המלוכה הסקוטי, בנויה בצורה ריבועית סביב חצר פנימית גדולה כאשר החלקים החשובים הם מגדל השער המאסיבי ומגדל המטבח. הטירה מוגנת מ-3 כיוונים ע'י גדות הנהר שמקיף אותה, נהר .TEITH  


האולם הגדול והמטבח רחב הממדים מהווים עדות אילמת לעושרו וחשיבותו של בעל הטירה שהרבה לארח בין כתליה. עם מותו ומות יורשו, השתלטו בני משפחת סטיוארט, משפחת המלוכה הסקוטית על הטירה והפכו אותה ל"בקתת ציד כפרית" ולבית קיץ שאליו יכלו לברוח מטרדות הממלכה.  למעשה היא שימשה כבית קיץ עד שאחרון מלכי סקוטלנד, ג'יימס ה-6 עבר ללונדון והפך להיות המלך ג'יימס הראשון באנגליה


החל מהמאה ה-16 עברה הטירה לידי הרוזנים לבית מוריי. בתקופת מרד היעקובינים באנגלים במאה ה-18, הפכה הטירה לבית כלא ולאחר מכן ננטשה והפכה לאיי חורבות.
במאה ה-19 הטירה עברה שיפוץ חלקי ע'י הבעלים ובשנות ה-80 של המאה ה-20 הועברה לניהולו של ,HISTORIC SCOTLAND  גוף ממשלתי שאמון של החזקה וניהול נכסים היסטוריים


הביקור בטירת DOUNE כולל סיור על החומות, ביקור באולם הגדול שתקרתו מתנשאת לגובה של 11 מטרים וביקור במטבח הענק שם תוכלו לדמיין את צבא הטבחים והמשרתים שהיו עמלים על הכנת התקרובת למשתים של בעלי הטירה.
בשנה האחרונה הטירה זכתה לתיירים רבים הבאים בין שעריה בעקבות הסדרה האהובה
OUTLANDER ("זרה"). 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?