טירות ימי הביניים - 1


 לפני הטנקים, המטוסים וכלי המשחית האחרים היו טירות. הנה פוסט על תולדות הטירה של ימי הביניים.

טירות הן מבנים מרשימים ומסיבים. בתרבות הפופולארית, טירות מתקשרות עם מלכים, אצילים, אבירים וגבירות נאוות. בביקורנו בערי אירופה, תמיד תמשוך אותנו טירה נאה הניצבת גאה בראש גבעה.
מה מקור המבנים המרשימים האלה וכיצד הפכו להיות שכיחים כל כך ברחבי אירופה ובמיוחד במערבה?
טירות הם מבנים הגנתיים ששורשיהם נעוצים אי שם בתחילת ימי הביניים במאות השמינית והתשיעית. במהלך תקופה זו, הטירה שימשה בדרך כלל למגורים של מלך, או בעל אצולה אחר שהיה בעל האדמות ושלט באזור. לכן, הטירה הייתה מרכז הכוח האזרחי (חילוני) ואלמנטים מסוימים בבניה של טירה נועדו להפגנת והצגת כוח. בעוד הטירה הייתה מרכז הכוח האזרחי, הפכה הקתדראלה למבנה הדתי שמייצג כוח, עוצמה ויוקרה וניצב כנגד הטירה, במאבקי הכוח על שלטון, כוח וכסף.
על מנת להגן על השליטים האזרחיים הגרים בהן, טירות נבנו כמבנים בעלי מאפיינים דפנסיביים (הגנתיים). במהלך תקופת ימי הביניים עברו הטירות שינויים מבניים שונים שאפשרו להן להתמודד טוב יותר עם התפתחויות בתורת הלחימה והמצור. בתום תקופת ימי הביניים, שהסתיימה עם בוא הרנסנס ומהפכת הדפוס באמצע המאה ה 15, (גילוי אמריקה, רנסאנס באיטליה, המצאת הדפוס, נפילת האימפריה העות'מאנית והרפורמציה) הפכה הטירה למבנה מיושן, יקר לאחזקה, קר ולא נוח. במהלך המאה ה – 15, כשהתותחים הפכו לשכיחים יותר וכוח הארטילריה היה חזק מספיק להפיל טירות מבוצרות בחומות, הופסקה בהדרגה בנייתן של טירות חדשות. בעלי טירות עשירים החלו לשפץ אותן ולהפוך אותן בהדרגה לבתי אחוזה רחבי ידיים.
השורשים של טירות ימי הביניים:
הטירות הראשונות החלו להופיע במאות התשיעית והעשירית לספירה. אחד הגורמים להופעתם של מבנים אלה הוא נפילת האימפריה הקרולינגית, ששלטה על מרכז ומערב אירופה בשיא כוחה (האימפריה הקרולינגית נוסדה על ידי קרל הגדול שהוכתר לקיסר בשנת 800 ומת בשנת 814).
כשהאימפריה התמוטטה, השטחים במערב אירופה שכיום מרכיבים את צרפת, צפון איטליה, ארצות השפלה וחלקים מגרמניה, לא נשלטו יותר על ידי ממשל מרכזי והוא נחלק בין נסיכים ולורדים מקומיים. שליטים מקומיים אלה בנו טירות אשר שימשו להם כמגורים פרטיים ומרכזים מנהליים, ואפשרו להם להשליט את מרותם על השטח. בנוסף, הטירות יכלו לשמש כמבנים התקפיים, בסיסים מוגנים אשר אפשרו להוציא מהם כוחות התקפיים כנגד נסיכים ולורדים עוינים.
The Motte and Bailey Castle:
הדגם המוקדם ביותר של טירה היה Motte and Bailey (מוט וביילי). מוט הוא תל אדמה מעשה ידי אדם, מוגבה ומוקף חומה. בתחילה הייתה החומה בנויה מעץ ולאחר מכן הפכה להיות חומת אבן. השטח הפנימי המוגן נקרא ביילי. סוג זה של טירות התפתח בצרפת במהלך המאה ה – 10 והתפשט ברחבי אירופה. במאה הבאה, מוט וביילי היה הדגם הנפוץ ביותר לטירות ברחבי אירופה מלבד סקנדינביה.
טירת מות' וביילי

מאפייני טירת Motte And Bailey:
MOTTE (מות') הוא תל - טבעי או מעשה ידי אדם. במקרה שהתל הוא מעשי ידי אדם, האדמה נלקחה מחפיר שנחפר סביב לתל או מסביב לטירה כולה. בראש התל בנו מגדל שנקרא Keep ונבנה בתחילה מעץ. ברבות השנים, העץ שהיה פגיע יותר לפגעי מזג האוויר ולאש הוחלף בחומות אבן. השימוש באבן גרם להתייקרות ולהתארכות משך בניית הטירה עקב הצורך בכוח אדם מיומן ורב יותר, זמן בנייה ארוך יותר וחומרי בנייה יקרים.
המגדל בטירה היה בעל כמה שימושים:
הקומות התחתונות היו קומות שירותים – מחסנים, מטבחים ומגורי חיל המשמר. קומות אמצעיות שימשו כאולמות קבלת פנים The Great Hall- והקומות העליונות היו מגורי בעל הטירה וזוגתו.
האלמנט השני של הטירה היה ה – Bailey (ביילי) או החצר הפנימית מוקפת החומה. היו טירות שהיה להן מספר חצרות פנימיות כמו טירת ווינדזור (Windsor Castle). החצר הפנימית שימשה את הווסלים ששירתו את האדון ואת הטירה, ואפשר היה למצוא בינם את הטוחן, הנפח ובעלי מלאכה שונים.
טירות הנורמנים:
וויליאם הכובש כבש את אנגליה בשנת 1066 בניצחון בקרב הסטינגס (Hastings) בדרום אנגליה. וויליאם הכובש, דוכס נורמנדי, וכוחותיו התקדמו ברחבי אנגליה ודיכאו התנגדות של הבריטונים. כדי לבסס את אחיזתם בשטח הם החלו לבנות טירות מדגם Motte and Bailey (מות' וביילי) מעץ, תהליך מהיר יחסית, שאפשר היה להשלים בכמה שבועות ובכך להשליט סדר ופחד על האוכלוסייה המקומית. הערכה היסטורית וארכיאולוגית מזכירה כ - 1000 טירות עץ במבנה מות' וביילי שבנו הנורמנים באנגליה. בהמשך עברו הנורמנים לבנות טירות מאבן. אבן עמידה יותר בפני התקפות ומאיימת יותר. הטירות עמדו במקומות גבוהים וסימלו את השליטה, הכוח והפחד שהשליטו הלורדים הנורמנים בקרב נתיניהם.
במהלך המאה ה – 11, במקביל לבניית טירות Motte and Bailey החל להופיע דגם חדש – The Stone Keep Castle. בטירות אלה, המגדל היה דומה במבנהו לזה של המגדל בדגם הקודם. סביב המגדל נבנו חומות אבן עבות ונוספו להם אלמנטים של הגנה – מגדלי שמירה, חרכי ירי, ושפה משוננת שאפשרה למגנים להסתתר מאחוריה ולבצע הכנות לשפוך שמן רותח על המתקיפים הצרים על החומות. היו חומות בהם ה - Keep – המגדל המרכזי, נבנה כחלק מהחומות עצמן. בדגמים המוקדמים, המגדל היה ריבועי ואחר כך שונה למגדל עגול שהיה קל יותר להגנה.
מגדל קליפורד - יורק - אנגליה


פרט טריוויה:
כשאתם עולים המעלה גרם המדרגות הלולייני בטירה, שימו לב שכיוון המדרגות הוא תמיד בכיוון השעון, כלומר משמאל לפיר המרכזי של המגדל. מדוע?
גרמי המדרגות במגדל הטירה נבנו בכיוון השעון ובגבהים משתנים של מהלך המדרגה כחלק מהמערך ההגנתי של הטירה. העולים בגרם המדרגות היו צריכים להיצמד לחלק הצר של המדרגה על מנת לשלוף עם יד ימין את החרב שהייתה תלויה על הירך השמאלית. מכיוון שבחלק הצר אין להם מקום מספיק לעמוד יציב, הדבר הקשה על המתקיפים העולים במעלה המדרגות והקל על המגנים היורדים מלמעלה להדוף אותם.


המשך היסטוריית הטירות בפוסט הבא.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?