דילוג לתוכן הראשי

טירות ימי הביניים - 3

מבצרים צבאיים - תחילת העת החדשה

 

החל מתקופת הרנסנס (אמצא המאה ה – 15) עם התפתחות של כלי הנשק, חל גם שינוי באורח החיים של האצילים וגם בדרך בה הם לחמו את מלחמותיהם. ברחבי אירופה התבססו שושלות מלוכה אשר היה בידיהם לגייס צבא נאמן. המאבקים בין אצילים לבין עצמם פחת. רובם נאלצו להישבע אמונים למלך ולתת לו את חייליהם בעת הצורך. האצילים ומשפחותיהם נטשו את הטירות הקרות והמנוכרות ועברו להתגורר בבתי אחוזה רחבי ידיים ונוחים יותר ואילו הטירות הפכו למבצרים שנועדו לשמור על נקודות אסטרטגיות במרחב ולאכלס צבא מגן.

 בצפון איטליה, שסבלה מפלישות של כוחות צרפתים חמושים בתותחים חזקים החלו להופיע מבצרים בצורת כוכב (STAR SHAPED FORT) –החומות הבנויות בצורת כוכב נטרלו את "האזורים המתים" לאורך החומה ובחיבורים ביניהן, אזורים שמנעו ממגיני המבצר לראות את התוקפים. החומות נבנו מ 2 שכבות של חומת אבן עם חפיר ממולא עפר בינהן, על מנת להפחית את הרסס שניתץ מהחומה במקרה של ירי פגז תותחים, דבר שהפך אותן לחזקות במיוחד ועמידות.

הראשון שהגה כנראה את מבצר הכוכב היה מיכאלאנג'לו באונארוטי הידוע פשוט כמיכאלאנג'לו. בשנת 1529 משפחת מדיצ'י שאפה לחזור ולשלוט בפירנצה לאחר שגורשה מהעיר. בעזרת האפיפיור קלמנט השביעי – בעצמו נצר למשפחה המפורסמת וכוחות הקיסר שארל החמישי, הושם מצור על העיר שנמשך 10 חודשים. מיכאלאנג'לו מונה למפקד החומות. כחלק מתפקידו זה החל להגות מבנה חדש לביצורי העיר. תוכניותיו לא יצאו לפועל והעיר נפלה בידי כוחות מדיצ'י אך שרטוטיו של מיכאלאנג'לו נשארו ומוכיחים גם היום את גאונותו.

תמונה מתוך אתר למטייל
Drawings for the fortifications of Florence

דגם זה של מבצר הפך לפופולארי בכל רחבי אירופה ובמשך המאות הבאות נבנו מאות מבצרים כאלה, וביצורים ישנים של ערים הוסרו ונבנו מחדש לפי דגם הכוכב.

האדם שהפך את תכנון מבצרי הכוכב לכדי אומנות היה סבסטיאן דה וובאן, המהנדס הצבאי של המלך לואי ה – 14 ("מלך השמש"). החזון של וובאן  היה גבולות ברי הגנה. באמצעות המבצרים שבנה לאורכם הוא קבע את קו הגבול של צרפת בצפון ובמזרח – קו גבול שכמעט לא השתנה עם השנים. וובאן תכנן ופיקח על בנייתם של 12 מבצרים שרובם מוגדרים היום כאתרי מורשת של אונסקו.

מפת המבצרים של וואבן בצרפת



תמונה מתוך אתר למטייל
דגם של מבצר כוכב בתכנונו של סבסטיאן דה וואבן

תמונה מתוך אתר למטייל
BLAYE, VAUBAN’S CITADEL

מבצר כוכב אחר, שהתפרסם במחזה של וויליאם שייקספיר "האמלט" הוא מבצר קרונבורג בדנמרק.  מבצר נבנה לראשונה במקום באמצע המאה ה – 15 על מנת להגן ולשלוט על התעבורה הימית בנקודה הצרה ביותר של מיצר אורסונד (4 קמ') המפריד בין דנמרק ושבדיה על ידי המלך הדני אריק השביעי. כ – 150 שנים לאחר מכן, המלך פרדריק השני הרס את המבצר הקודם ובנה את מבצר קרונבורג בצורת כוכב בעזרתם של אדריכלים הולנדים. אוניות שעברו במיצר הצר היו מחויבות להצהיר על ערכו של המטען שנשאו ולשלם בהתאם מס למלך הדני. הדבר נעשה בצעקות כאשר הקפטן עומד על הסיפון ומכריז על שווי הסחורה. מפקד המבצר יכול היה להחליט שהוא קונה את הסחורה כולה בשווי שעליו הצהיר קפטן האונייה, ולכן הקפטן היה מכריז בדרך כלל על שווי סחורה גבוה יותר מהשווי האמיתי.
תמונה מתוך אתר למטייל
Kronbotg Slot (Kronborg Castle)
האנגלים, גם הם אימצו את מבנה מבצר הכוכב ובנו כמה כאלה. אחד המפורסמים שבהם הוא מבצר ג'ורג' (FORT GEORGE) שנבנה כ – 15 קילומטרים צפונית לאינברנס בצפון סקוטלנד ושולט על הכניסה הימית לעיר. הוא נבנה לאחר המרד הסקוטי של שנת 1745 על מנת לחזק את האחיזה הבריטית בהיילנדס של סקוטלנד אף שמעולם לא עמד במבחן. מבצר גורג' פתוח לקהל אך משמש עד עצם היום הזה כבסיס לגדודים הסקוטים של הצבא הבריטי.
תמונה מתוך אתר למטייל
Fort George, Inverness, Scotland


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?