כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

 

ברוח הימים האלה, בהם אנשים נאלצו לעזוב את בתיהם בנסיבות קשות, איכשהו "נפלתי" על ספר שמספר סיפור אחר של פינוי.  

הספר האחרון שקראתי נקרא "הכפר האבוד" שהינו ספר הביכורים של לורנה קוק, סופרת אנגליה שכותבת רומנים עתירי רומנטיקה, סודות והיסטוריה.

מדובר ברומן המתרחש בשני פרקי זמן: 1943 ו – 2018. מתוך תקציר הספר: "כולם ידעו על הכפר האבוד. כולם הכירו את הסיפור. זה היה מאותם מקרים שאנשים מדברים עליהם שנים: לילה אחד, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, נאלצו תושבי הכפר הבריטי טיינהאם לעזוב את ביתם כשהם מותירים מאחור חיים שלמים – בתים מלאים ברהיטים, באוכל, בזיכרונות, בתמונות שמספרות מעט ומסתירות הרבה."

 בדרך כלל סופרים נוהגים למקם את העלילה במקום פיקטיבי שאינו קיים במציאות, אך "הכפר האבוד" מתרחש בכפר אמיתי אשר אבד לתושביו בסערת מלחמת העולם השנייה. 

הכפר טיינהאם (Tyneham) שוכן במחוז דורסט (Dorset) בדרום אנגליה, על רצועת חוף שזכתה לכינוי    Coast Jurassic, אתר מורשת עולמי של אונסקו המשתרע לאורך 154 ק"מ ומציג דוגמאות גיאולוגיות נפלאות של סביבת יבשה וים.

Tyneham Village, Dorset


סימנים ראשונים להתיישבות אנושית באזור מתוארכת לתקופת הברזל, החל מהמאה השמינית לפני הספירה ועד לאמצע המאה הראשונה (שנת BC43). ארכיאולוגים זיהו תילי קבורה רבים. כמו כן יש סימנים המעידים על התיישבות רצופה בתקופת הכיבוד הרומי יד אמצע המאה החמישית לספירה ולאחריה.  הכפר טיינהאם מוזכר בשם Tigeham בספר Domesday" " שהיה רשימת סקר של הישובים באי הבריטי שנעשה על ידי הפקידים של וויליאם הכובש (1028 1087) דוכס נורמנדי שכבש את אנגליה בשנת 1066. מקום השם הוא כנראה מכלאת עיזים האזור והכפר בתוכו ניתן לרוברט – אחיו החורג של ווילים הכובש, הדוכס הראשון של קורנוול. בשנת 1683 משפחת בונד בראשותו שך נתנאל בונד קונה את הכפר ומחזיקה בו עד לפינויו בשנת 1943. 

Tyneham in 1935 (Source: https://tynehamopc.org.uk/places/tyneham/the-row/)

בתקופת מלחמת העuלם השנייה זיהה הצבא את האזור כאזור אימונים נדרש והוציא צו לפינוי הכפר כאשר הייתה הבטחה לא רישמית שהתושבים יורשו לחזור בסוף המלחמה. כ 220 תושבים עזבו את הכפר כאשר האחרון משאיר פתק על דלת הכנסייה שמבקש לנהוג בכפר ובכנסייה בעדינות:

 " Please treat the church and houses with care; we have given up our homes where many of us lived for generations to help win the war to keep men free. We shall return one day and thank you for treating the village kindly."

בשנת 1948 הוציא משרד ההגנה הבריטי צו רכישה קבוע לאדמות הכפר ולמעשה הוא הפך לשטח אימונים של הצבא הבריטי. בשנים האחרונות, נפתח האזור למבקרים כמה ימים בשנה ובחודש אוגוסט. הכנסייה ומבנה בית הספר שנשתמרו בצורה יחסית טובה, עברו שיפוץ ונפתחו למבקרים בתור מוזיאון ומרכז מבקרים. בהעדר תושבים וחקלאות, הטבע וחיי הבר (ציפורים, חרקים ומיני חיות אחרים) משגשגים.

Tyneham in 2017 (Source: https://tynehamopc.org.uk/places/tyneham/the-row/)

בית האחוזה של הכפר שהיה ביתם של משפחת בונד נהרס לאורך השנים. חלקים שונים שעיטרו במשך דורות את חדרי הבית פונו ושולבו בבתי אחוזה אחרים באזור ואף נמכרו לבתי עשירים בארה"ב.

Tyneham House (Source: https://tynehamvillage.org/tyneham-hous/)


Tyneham House Today (Source: https://tynehamvillage.org/tyneham-hous/)


טיינהאם אינו הכפר היחיד באנגליה שפונה מיושביו לטובת המאמץ המלחמתי במלחמת העולם השנייה. ברחבי בריטניה יש כפרים רבים שפונו על מנת לאפשר לצבא הבריטי להתאמן לקראת הפלישה לאירופה. רובם לא חזרו הביתה בסוף המלחמה.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?