המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?

הפוסט הזה הינו הראשון בסדרת פוסטים על מסדר הטמפלרים (האבירים העניים של ישו ומקדש שלמה) שהוקם בירושלים לאחר כיבוש העיר במסגרת מסע הצלב הראשון, בשנת 1099.

הפוסטים שאפרסם כאן הינם תקציר מתוך עבודה סמינריונית שכתבתי בשנת 2017 במסגרת הקורס "מסעי הצלב" בלימודי תואר בהיסטוריה באוניברסיטה הפתוחה.

אז למה דווקא עבודה על הטמפלרים?

הרעיון לעבודה על המסדר ובמיוחד לבחינת שתי סוגיות הקשורות בו צץ לאחר שקראתי את הספר  "נולד בדם" (Born In Blood), של ג'ון רובינסון. הספר קושר בין הטמפלרים שירדו למחתרת לאחר פיזור המסדר (1307), לבין אירועים חברתיים שהתרחשו באנגליה במאה ה-14, כמו מלחמת העצמאות של סקוטלנד באנגלים בשנת 1316 ומרד האיכרים בקיץ של שנת 1381. למרות שרובינסון אינו היסטוריון מן השורה וספרו זכה לביקורות צוננות, הנושא משך את תשומת ליבי וראיתי בו נושא ראוי לעבודה מסכמת.

אז לפני שאגע בסוגיות האלה, קצת חומר רקע על מסדר הטמפלרים:

יסוד המסדר:

המסדר הטמפלרי  או כפי שנודע בשמו הרשמי "האבירים העניים של ישו ומקדש שלמה"

Poor Knights of Christ and of the Temple of Solomon)) נוסד בירושלים הצלבנית בשנת 1118 או 1119, כשני עשורים לאחר כיבושה בידי הצלבנים בתום מסע הצלב הראשון. היוזמה לייסוד המסדר הייתה של האביר הצרפתי הוגו מפאיין (Hugh of Payns 1070 - 1136) ושמונה אבירים נוספים שפנו למלך ירושלים בלדווין ה - 2  (1060- 1131  Baldwin II ) בהצעה להקים כוח צבאי שיגן על הצליינים שעלו לרגל למקומות הקדושים בירושלים ובעמק הירדן.

הוגו דה פאיין ושמונת חבריו פעלו בירושלים במשך כתשע שנים. הם חיו בעוני רב ונתמכו ע'י אבירי ירושלים ואנשי הכנסייה. מסופר על פולק, רוזן אנג'ו, לימים מלך ירושלים, (Fulk, Count of Anjou ) שביקר בירושלים הצטרף למסדר לתקופה קצרה, ובשובו הביתה הקדיש לטמפלרים קצבה שנתית של 30 פאונד במטבעות כסף, יוזמה שאומצה ע'י אצילים נוספים בצרפת.

llustration depicting the Knights Templar in battle, based on a fresco in the Chapel of the Templars in Cressac sur Charente, France


מיסוד המסדר ופעילותו:

בשנת 1129 התקיימה בעיר טרואה שבצרפת ועידה כנסייתית של בישופים ואנשי דת. הוגו דה פאיין וחמישה אבירים נוספים הגיעו לכינוס והציגו בפני הנוכחים את מטרות המסדר בממלכת ירושלים. הם ביקשו הכרה כנסייתית במסדר וביקשו לגייס חברים נוספים ומשאבים כספיים. פטרון המסדר היה ברנאר מקלרוו  ( 1090 -  1153 Bernard of Clairvaux) שהיה מקושר לראש המסדר ברמה אישית כלשהי -  הוגו דה פאיין הגיע מאותו איזור שבו גרה משפחתו של ברנאר עוד לפני שהצטרף למנזר ויש השערה על היכרות מוקדמת בין השניים. 

ברנאר ראה במסדר הלוחם פתרון דתי לאלימות של האבירים האירופים. מבחינתו, אלימות של האבירים החילוניים נגועה באנוכיות וגאווה ונעשית למען רווחים  אישיים, התנהגות שמכתימה את כל מעמד האבירים, בעוד שהאלימות החיובית בחסות הכנסייה נעשית לשם שמיים ולמען הגנת שמו של המשיח. לפני הכינוס בטרואה כתב ברנאר את החיבור "בשבח האבירות החדשה", שבו הוא מעלה על נס את אבירי המסדר הטמפלרי או כפי שהוא קורא להם אבירי המשיח לעומת האבירים הרגילים שמקדישים את חייהם לגינונים חיצוניים וחיי ראוותנות.

ברנאר היה גם מחבר התקנון הטמפלרי שהוצג בכינוס והיווה את הבסיס להתנהלות המסדר והחברים בו, כולל אורחות יום-יום, לבוש, מזון, פעילות בשדה הקרב והיררכיה ניהולית במסדר. 

בתום הכינוס בטרואה, הוכר המסדר הטמפלרי בידי האפיפיור כמסדר אבירים-נזירים עצמאי הנשמע להוראות האפיפיור בלבד ולא נתון למרות של מלך חילוני או בישוף אזורי. המסדר, באמצעות הבולה של האפיפיור אינוצנטיוס ה - 2 משנת 1139, קיבל עצמאות מלאה בניהול ענייניו הפיננסים והדתיים כאשר לראש המסדר יש את הסמכות למנות את בעלי התפקידים כולם כולל את אנשי הדת שמשרתים במסדר ומתווים את החיים הדתיים בו.

עוד לפני הכינוס בטרואה, במסגרת מסעותיו של הוגו דה פאיין באירופה במאמציו לגייס חברים חדשים למסדר, הוא נפגש עם הנרי ה - 1 מלך אנגליה במושבו בנורמנדי וקיבל ממנו תרומות של רכוש וכסף. משם המשיך לאנגליה ולסקוטלנד וגייס תומכים רבים. בכך, הניח הוגו דה פאיין את יסודות המסדר באנגליה וסקוטלנד והפך אותו ממסדר המזוהה בעיקר עם צרפת, לארגון בינלאומי שנהנה מתמיכת רוב מלכי ותושבי אירופה.

חותם מסדר הטמפלרים


מבנה המסדר ופעילותו עד 1307: 

עם השנים צבר המסדר הטמפלרי כסף ורכוש רב בעיקר מתרומות ורכוש של חברים שהצטרפו למסדר. ממסדר של אבירים לוחמים הפך הארגון למערכת היררכית בינלאומית שהעסיקה בעלי תפקידים רבים. 

חברי המסדר היו מעורבים בפעילות הצבאית בארץ ישראל עד נפילת עכו בשנת 1291 אז העבירו את מטה המסדר לקפריסין. במקביל, הם ניהלו רכוש רב בכל רחבי אירופה, העסיקו איכרים ועסקו בהלוואות כספים למלכים ולאצולה.

אנשי המסדר הטמפלרי



בפוסט הבא: משפט הטמפלרים ופירוק המסדר.

תמשיכו לעקוב כדי שלא תפספסו.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה