ויקינגים - פוסט 1

    ברצוני להתחיל סדרה חדשה של פוסטים בבלוג שלי, סדרה שעוסקת בקבוצת אנשים שהייתה פעילה כ 270 שנים בצפון ומערב אירופה. למרות משך הזמן הקצר יחסית בהם היו פעילים, השפיעה קבוצת אנשים זו בצורה משמעותית על התפתחות ההיסטורית בארצות בהם פעלו. קבוצה זו ידועה לנו כיום בשם הכולל – ויקינגים.

בתרבות הפופולרית של המאה ה – 20 השם ויקינגים נקשר בשמם של אנשי צפון אירופה (ארצות סקנדינביה של היום) שהטילו את אימתם על ארצות המערב ובעיקר צרפת ואנגליה. בדמיון המודרני הוויקינגים הם חבורת גברים גבוהים ושריריים, בעלי שיער בהיר שחובשים על ראשיהם קסדות עם קרניים. מבחינת תושבי האזורים שסבלו מנחת זרועם של הוויקינגים, אנשים אלה שהגיעו מארצות הצפון היו פורעי חוק פגאניים שפשטו על חופיהם מן הים בחודשי הקיץ, בזזו, רצחו, שדדו וחזרו חזרה לארצותיהם.

Vikings (History Today)


מקור השם "ויקינג" אינו ברור והדעות חלוקות לגביו. יש חוקרים שקושרים את השם מהמילה הנורדית העתיקה Víkingr שמשמעותה – האיש מהמפרץ. אחרים טוענים שהוויקינגים הגיעו ממפרץ VIK ששוכן לחופי אוסלו פיורד.

Nordfjord, Norway (צילום עצמי)

כך או כך, בפי הקורבנות שלהם, כונו הוויקינגים כדנים (Danes) באי הבריטי ואנשי הצפון (Norseman) בפי תושבי צרפת.

הוויקינגים היו ברובם אנשי אדמה ומסחר שעמלו קשה לכלכל את משפחותיהם בתנאי מזג אויר קשים בנורבגיה, דנמרק ושבדיה. הם היו עם של אנשים חסרי פחד, בעלי רוח הרפתקנית וכישורי לחימה מצוינים. פיתוח של כלי שייט ייחודיים אפשר להם לחצות ימים ואוקיאנוסים סוערים וגם לעלות במעלה הנהרות לתוך הארצות אליהן הגיעו. שילוב הכישורים האנושיים והפיתוחים הטכנולוגים הביא אותם לשלוט בחלקים נרחבים של צפון אירופה במשך כ - 270 שנים.

הופעתם הראשונה של הוויקינגים בעולם המוכר הייתה לחופי האי הבריטי. המטרות הראשונות היו מנזרים. רובם של המנזרים הוצבו לעתים קרובות על איים קטנים ובאזורי חוף מרוחקים אחרים, כך שהנזירים יכלו לחיות בהתבודדות, להתמסר לפולחן ללא הפרעה של גורמים אחרים בחברה. במקביל, זה הפך אותם למטרות מבודדות ובלתי מוגנות. התקיפה המתועדת הראשונה הייתה בשנת 793 על האי הקדוש לינדיספארן (LINDISFARN) לחופי צפון אנגליה. המנזר בלינדיספארן הוקם בשנת 635 לספירה והפך להיות מקום עלייה לרגל למאמינים בניסים שהיו קשורים בשמו של אב המנזר, הקדוש קוברט אשר סופר כי גופתו לא הרקיבה עם השנים ונשארה שלמה.

ב – 8 ביוני 793, בשעת בוקר מוקדמת פשטו ספינות ויקינגים על האי, פרצו למנזר הלא מוגן, שרפו ובזזו את אוצרותיו והרגו את הנזירים במקום. פשיטה זו יצרה גלי הלם בכל העולם הנוצרי שלא ידע איך להתמודד עם אנשי הצפון שבאו בהפתעה כל קיץ מחדש.

Vikings Raid on Lindisfarne (History Maps)


בשנים לאחר מכן, הרחיבו הויקינגים את פעילותם ופשטו על מנזרים בסקוטלנד ואירלנד ואף הדרימו לחופים הדרומיים של אנגליה וצרפת.

 

בפוסט הבא – תחילת ההתיישבות הנורדית באנגליה, צרפת ואירלנד.

 

 

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?