וויקינגים - פוסט 2

    לאחר הפשיטות האלימות על מנזרים בעיקר שהיו חסרי הגנה לאורך החופים של אנגליה, סקוטלנד, אירלנד וצרפת, החלו הוויקינגים לעלות המעלה הנהרות הגדולים בחיפוש אחרי שטחי התיישבות.  הכלי החשוב ביותר באמצעותו ביצעו הוויקינגים את מסעותיהם בים היה הספינה הוויקינגית. היו דגמים שונים של ספינות אך ככלל, כל הספינות אופיינו בגוף צר וארוך, שוקע נמוך שאפשר לספינה לשוט גם לאורך החופים במים רדודים ובמעלה הנהרות, ומשקל נמוך יחסית שאפשר את גרירתה היבשה והורדתה למים במקום אחר. החרטום והירכתיים היו זהים ולכן אפשר היה להפוך את כיוון השייט במהירות מבלי לבצע תמרון מסובך ואיטי במים. תורן יחיד נשא מפרש רוחבי אשר עזר לשייט מהיר יותר בעזרת רוחות האוקיאנוס.


החשיבות העצומה של הספינות לבעליהן העניקה להן גם מימד דתי וטקסי. בתרבות הנורדית היה מקובל לקבור את בעל הספינה בתוכה על מנת שתישא אותם לעולם הבא. המת היה נקבר יחד עם רכושו ולעיתים קרובות אף עם העבדים שלו וחיות הבית האהובות. במקרים רבים, נשלחה הספינה לים ואז הוצתה.

מבנה ספינה וויקינגית


בכל אחת מהארצות שהזכרתי למעלה, השפעת הוויקינגים על החברה, בתי המלוכה וההתיישבות הייתה גדולה מאוד. אך הדבר לא קרה בבת אחת  אלא היה תהליך ארוך שלווה בקרבות עזים, כיבושים אכזריים, בריתות עם משפחות אצולה ומלוכה שונות והיטמעות באוכלוסייה המקומית. קצרה יריעת הבלוג הזה מלספר את כל ההיסטוריה של הוויקינגים אך אספר את הסיפור בקווים כלליים.


אירלנד:

לפני הופעתם של הוויקינגים באירלנד, הייתה אוכלוסיית האי מחולקת בחלוקה שבטית שעבדה את האדמה. בראש כל שבט עמד ה - Laird או ראש השבט, ושבטים סמוכים כרתו בריתות הגנה ומינו על עצמם מלך מקומי.

הוויקינגים מופיעים לחופי אירלנד כשנתיים לאחר הפשיטה האכזרית על האי לינדיספארן בצפון אנגליה. לאחר סדרת פשיטות על החופים המזרחיים של האי האירי, עלו הוויקינגים במעלה הנהרות והקימו בסיסי סחר עליהם הגנו באמצעות בניית חומה סביב מעגנות הספינות. הויקינגים הקימו נתיבי סחר בין אירלנד והטריטוריות האחרות בהן ישבו. העיר העתיקה ביותר באירלנד – וואטרפורד הוקמה כמושבת סחר  בשנת 914 ולאחריה הוקמו דבלין, קורק, לימריק וווקספורד. 

הישובים הוויקינגים באירלנד 


במאה ה 10 החלו הוויקינגים להשתמש במטבעות כסף והמטבעות הראשונים באירלנד הוטבעו בדבלין על ידי המלך הוויקינגי סיטריק סילקבראד. היה זה הוא אשר הורה גם על בניית הקתדרלה הראשונה בדבלין – קתדרלת קרייסטצ'רץ. בשנת 1014 בקרב קולנטארף הכריע המלך האירי בריאן בורו את הכוחות הוויקינגים שנלחמו מולו ובכך החזיר את השליטה באי לידי השבטים הקלטיים. אך הוויקינגים לא נעלמו לגמרי אלא נטמעו באוכלוסיה המקומית ואימצו את תרבותה ושפתה.

המבקר היום בדבלין יכול לראות שרידים מההתיישבות הוויקינגית בעיר באזור קתדרלת קרייסטצ'רץ. שרידים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות באזור הוטבעו באבני המדרכה ליד הקתדרלה. כמו כן, בצידה הדרומי של הקתדרלה, הטביעו במדרכה אריחים המתארים קווי מתאר של בית ויקינגי שנמצא במקום.

ספסל בצורת ספינה וויקינגית - דבלין

קווי מתאר של בית וויקינגי

שרידים שהוטבעו במדרכה

שרידים שהוטבעו במדרכה

שרידים שהוטבעו במדרכה


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?