מסדר הטמפלרים - פוסט 5

 חשבתם שלאחר פירוק נסדר הטמפלרים והעברת נכסיו נסתם הגולל על מסדר הטמפלרים? סיפור קרב באנוקברן בסקוטלנד מראה שלא כך הוא. המסדר המשיך להתקיים עוד שנים רבות, תחת שם אחר אך לא תחת סמלים אחרים במדינה קטנה אחרת במערב הרחוק - פורטוגל. 


 למרות שהמיתוסים שצמחו סביב מסדר הטמפלרים קושרים אותם עם סקוטלנד, הרי הקשר של המסדר עם פורטוגל אינו ניתן לערעור.

לאחר נפילת רוזנות אדסה (צפון סוריה של היום) בידי המוסלמים בשנת 1144, קרא העולם הנוצרי לצאת למסע צלב שני. הרוח החיה בתעמולה ובהכנות למסע זה היה ברנאר מקלרבו, אב המנזר שתמך בהקמת מסדרים צבאיים ואף כתב את הרגולה של מסדר הטמפלרים. מסע הצלב השני שיצא לדרך בשנת 1147 היה כישלון מבחינת כיבוש מחדש של אדסה. אך לראשונה, היה מערכת כוללת של מלחמות דת באירופה עצמה נגד שבטים פגאנים לחופי הים הבלטי בצפון אירופה, ומורים מוסלמים בחצי האי האיברי. צלבנים שעברו בחצי האי האיברי בדרכם לירושלים, הצטרפו לאפונסו הנריק ( ( 1109–1185 ,Afonso Henriques,   מלך פורטוגל הראשון במלחמתו לכיבוש מחדש של פורטוגל מידי המורים המוסלמים. ילק מכוחותיו של אלפונסו היו גם לוחמים שהשתייכו למסדר הטמפלרי. נוכחות לוחמי המסדר בפורטוגל החלה עוד בתקופתה של אימו, טרזה דוכסית פורטוגל. יש עדויות על כך שהיא נתנה למסדר אדמות בצפון פורטוגל בשנת 1126, כמה שנים לפני כיבושה מחדש של הארץ והפיכתה של פורטוגל למדינה עצמאית. מושבה הראשון של מפקדת הטמפלרים בפורטוגל היה בעיר בראגה, צפונית לפורטו.

Gualdim Pais, Tomar


היה זה המפקד הרביעי של המסדר בפורטוגל (Grand Master)  - גואלדים פאיס (Gualdim Pais, 1118 –1195) אשר העביר את מפקדת המסדר לעיר טומאר (Tomar) במרכז פורטוגל. גואלדים פאיס נלחם לצידו של המלך אלפונסו נגד המורים והשתתף הקרבות רבים בארץ הקודש למשל בעזה, אשקלון וצור. למרות שפיקח אישית על בניית מצודת טומאר, הוא בנה מצודות נוספות עבור הטמפלרים ברחבי פורטוגל.

בתקופת משפטי הטמפלרים שהחלו בשנת 1307, סרב מלך פורטוגל לעצור את האבירים בארצו, וכך הפכו פורטוגל וסקוטלנד לאיזורי מקלט לאבירי המסדר שנמלטו ממקומות אחרים באירופה.   לאחר פירוק המסדר על ידי האפיפיור קלמנט בשנת 1312, הורה המלך דניס להחליף את שם המסדר בפורטוגל על מנת להגן על אנשיו ונכסיו. כך נולד מסדר אבירי ישו. לאחר משא ומתן עם האפיפיור, הורשה המלך דניס להעביר את כל רכוש הטמפלרים לידי המסדר החדש, שהיה למעשה המשכו של מסדר הטמפלרים.

המטה הראשי של מסדר אבירי ישו המשיך להתקיים בעיר טומאר. הכנסייה במבצר בנויה כסגנון האחיד של כנסיות המסדר הטמפלרי, בצורה מתומנת שמדמה את מסגד כיפת הסלע בירושלים שהטמפלרים האמינו כי הוא שריד למקדש שלמה.  במשך השנים המשיך המסדר להתקיים, להתערות במעמד האצולה של פורטוגל ולהשפיע על הפוליטיקה והתפתחויות חברתיות שונות. 

Covento de Cristo, Tomar


אחד מהמפקדים העליונים של מסדר אבירי ישו היה הנסיך הנריקה הנווט (1417 – 1460), שבעזרת הכספים שקיבל מהמסדר הקים את בית הספר לניווט בעיר החוף סגרס וכי נעזר בכספי המסדר על מנת לממן את מסעות התגליות שימאים פורטוגזים ערכו במאה ה 15. לאחר הנריקה הנווט, כל המפקדים העליונים של מסדר אבירי ישו היו ממשפחות המלוכה.

Portuguese Caravel With Templar Cross


המסדר הפך להיות מסדר אזרחי כחלק מהרפורמות הדתיות בפורטוגל בתחילת המאה ה – 19 וכיום משמש כמסדר כבוד אשר חבריו ממונים על ידי נשיא הרפובליקה הפורטוגזית שמשמש גם כמפקד העליון של המסדר, ומשמשים עזר כנגדו.  

  

Shop in Tomar

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?