חצי יובל לנפילת החומה

השנה מציינים בברלין חצי יובל לנפילת החומה שחצצה בין שני חלקי העיר כמעט 30 שנים. החומה חילקה את ברלין למזרח ומערב אבל יותר מכל היתה סמל לדיכוי של החלק המזרחי והיתה הגורם לסבל אנושי כבד. אך היו גם מחירים אחרים שהגרמנים, תושבי גרמניה המזרחית שהיתה נתונה למשטר קומוניסטי קפדן ואכזר, שילמו.

שער ברנדנבורג מוקף חומה בשנת 1976
בנייה ואחזקה
עלויות הבנייה והאחזקה של החומה ומתקני השמירה סביבה היו כבדים. הנה כמה נתונים נקובים במארק מזרח גרמניה (MDN). קשה מאוד להמיר את שווי המטבע המזרח גרמני לזה שהיה נהוג במערב גרמניה. רשמית שער ההמרה היה שווה 1:1 אבל בשוק השחור שערי ההמרה היו גבוהים הרבה יותר.
מגדלי שמירה – 4000MDN
10 מטרים של גדר חשמלית – 180 MDN
1 קמ' של קווי טלפון – 2000MDN
10 מטרים של חומת בטון – 1500 MDN

"עד כמה שאני יודע.....זה נכנס לתוקף מיידי ללא דיחוי" (גונתר שוואבוסקי, 9 לנובמבר 1989)

במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה ב-9 לנובמבר 1989 במזרח ברלין, קיבל גונתר שוואבובסקי – דובר הממשלה המזרח גרמנית, פתק שאומר שמזרח גרמניה תתיר מעבר למערב ברלין עם אישורים מתאימים אבל לא פירט אלו אישורים נדרשים. כתשובה על שאלת עיתונאי אמר שוואבובסקי את המשפט המצוטט. דבר זה הספיק לאלפי גרמנים לצבוא על החומה בערב עם שידור מסיבת העיתונאים במהדורות החדשות של מערב גרמניה. בהחלטה נועזת שלא להכנס לעימותים עם האזרחים, פתחו השלטונות את מעברי הגבול ונתנו לאלפי אזרחים שחיכו לרגע היסטורי זה עשרות שנים, לחצות את הגבול למערב ברלין. ערב היסטורי זה היה צעד נוסף בדרך להתמוטטות הדיקטטורה האכזרית של מזרח גרמניה.

קניית חירות

ממשלת מערב גרמניה שילמה במהלך השנים כ-3.5 מיליארד מארקים ככופר על מנת לשחרר אסירים פוליטים שהוחזקו במעצר במזרח גרמניה. לאחר שיחרורם, הוגלו פעילים אלו מהכלא ישירות למערב גרמניה ללא שהות להיפרד מבני משפחתם.
1989 – התחלה חדשה
בחודשים שקדמו לנפילת החומה בנובמבר, הוגשו 125,400 בקשות לעזוב את מזרח גרמניה. יותר מ-100,000 בקשות של ברי מזל אושרו.
 סיפורי בריחה
במהלך השנים, הרבה אנשים ניסו לברוח ממזרח גרמניה למערבה. סיפוריהן נוגעים ללב. למשל, בחור צעיר בשם פיטר דובלר מהעיר רוסטוק בצפון מזרח גרמניה. בשנת 1971, הוא שחה מהעיר קולונסבורם שעל חוף הים הבלטי במשך 24 שעות מבלי לדעת היכן הוא ייצא מהמים ומה יקרה לו. קצת לפני שהגיע לחוף של גרמניה המערבית, מרחק של 50 ק'מ מערבה מהנקודה בה נכנס למים הוא נאסף ע'י ספינת דיג. הוא התכונן במשך שנתיים לשחייה ששינתה את חייו.
הכלב, ידידו הטוב של האדם...
כוחות רבים פיטרלו לאורך הגבול הגרמני. כלבי שמירה שימשו כהתרעה מפני אזרחים שניסו להמלט מערבה. בברלין עצמה, 484 כלבים שימשו ככוח מגן על הגבול. לכל אורך הגבול עם מערב גרמניה היו מוצבים כ-3000 כלבים בכל נקודת זמן.
שילמו בחייהם
לפחות 138אנשים נהרגו בין השנים 1961 ו-1989 בניסיון לברוח ממזרח גרמניה דרך חומת ברלין. 251 נוסעים שילמו בחייהם תוך כדי או לאחר בדיקות במעברי הגבול של ברלין. הקורבן הראשון של החומה היתה כנראה אידה סיקמן. היא נהרגה בשנת 1961 כאשר קפצה מחלון חדר השינה שלה בצד המזרחי לעבר המדרכה בצד המערבי, למרות שהיא זרקה שמיכות ומזרון שיבלמו את נפילתה. עשרים ושמונה שנים לאחר מכן, בלילה של ה-6 לפברואר 1989, נהרג כריס גופרוי כשעמד עם גבו לחומה ועזר לחבר לעבור את הגדר. יותר מ-20 יריות נורו לעברו.

תחנות רפאים

לאחר חלוקת ברלין, קווי הרכבת התחתית המשיכו לנסוע. התחנות במזרח ברלין בהם לא עצרה יותר הרכבת הפכו להיות תחנות רפאים, אשר דרכם עברו הרכבות בנסיעה איטית כאשר שומרים עמדו על הרציפים ושמרו שאף אחד לא עולה או יורד מהרכבת. בחוץ, הכניסות לתחנות "הועלמו" מאחורי קירות לבנים.
מוקפים במגדלי שמירה
לאורך חומת ברלין נבנו 302 מגדלי שמירה. חלקם היו צרים ועגולים וחלקם נמוכים יותר ומרובעים. היום נשארו רק 3 מגדלים. האחד עומד ברחוב Erna-Berger ליד כיכר לייפציג ופתוח למבקרים. 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זיהוי מהיר של ציירים וציורים (לגזור ולשמור לביקור הבא במוזיאון)

כפרי "רוחות הרפאים" של אנגליה

המסדר הטמפלרי - מיתוס או אמת?